Pandemi Döneminde Annelerin Kapsayıcılık İşlevleri ile Algıladıkları Stresin Çocuklarının Uzaktan Eğitimine Yansımaları

Tablo 1.

Annelerin Çocuklarının Uzaktan Eğitim Sürecine Dair Gözlemleri

 

 

 

(n = 744)

100

Değişkenler

 

N

%

Pandemi Döneminde:

 

Çocuğum uzaktan Eğitim sürecine katılım göstermede zorluk yaşadı ancak benim zorlamamla katılabildi

40

5,4

 

Çocugum uzaktan Eğitim sürecine katılım göstermede zorluk yaşadı ancak benim pozitif motivasyonum ile katılabildi

203

27,3

 

Ne yaparsam yapayım ancak birazına katıldı

44        

5,9

 

Ne yaparsam yapayım hiç katılmadı

28

3,8

 

Katılmakta hiçbir bir zorluk yaşamadı

429

57,7

Katılım göstermede zorluk yaşadıysa

 

Teknolojik nedenler (iletişimi sağlamada zorluk)

19

2,6

 

Derslerde söz almada zorluk, arkadaşlarından utanma

7

,9

 

Tek başına odada kalmada zorluk

6

,8

 

Evde başka aktivitelerin ilgisini çekmesi

75

10,1

 

Ekrandan dersin hiç hoşuna gitmemesi ve dikkatini toplayamaması

55

7,4

 

Yukarıdaki konularda zorluk yaşanmadı

582

78,2

Uzaktan Eğitim esnasında çocuğumun

Sürekli olarak yanındaydım

56

7,5

 

Çogunlukla yayındaydım

112

15,1

 

Arasıra yanındaydım

230

30,9

 

Hep kendi başına katıldı

346

46,5

Uzaktan Eğitim olması nedeniyle, eskiden farklı olarak derslere odaklanmakta zorlandı

Hiç katılmıyorum

212

28,5

 

Bazen katılıyorum

153

20,6

 

Katılıyorum

193

25,9

 

Oldukça katılıyorum

119

16,0

 

Tamamen katılıyorum

67

9,0

Çocuğum uzaktan Eğitim sürecinde ödev yapmada zorluk yaşadı  

Hiç katılmıyorum

239

32,1

 

Bazen katılıyorum

116

15,6

 

Katılıyorum

148

19,9

 

Oldukça katılıyorum

129

17,3

 

Tamamen Katılıyorum

112

15,1

 

Annelerin ölçek puanlarının, çocuklarının uzaktan eğitime katılım gösterme konusunda yaşadıkları zorlanmaya bağlı bir farklılaşmaya neden olup olmadığını incelemek üzere yapılan bağımsız t testi Tablo 2’de sunulmuştur.


 Tablo 2.

Çocukların Uzaktan Eğitime Katılım Zorluklarına Ait Fark Tablosu

 

Ölçekler

N

X

SS

T

P

KİÖ Kapsanmayan İlişki Alt Boyutu

 

 

 

5,549

0,000

Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan

314

13,5537

4,84557

 

 

Çocuğu uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan

428

15,5287

4,74804

 

 

ASÖ Yetersiz Özyeterlilik

 

 

 

6,166

0,000

Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan

299

16,0199

4,53302

 

 

Çocuğu uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan

402

18,1070

4,35604

 

 

ASÖ Stres Algısı

 

 

 

4,381

0,000

Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan

298

21,6544

4,75083

 

 

Çocuğu uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan

405

19,9852

5,30270

 

 

ASÖ Toplam Puanı

 

 

 

5,991

0,000

Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan

296

39,7939

7,80926

 

 

Çocuğu uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan

398

36,0477

8,58064

 

 


Tablo 2’ye göre, çocuğu uzaktan eğitime katılmakta zorlanan annelerin (X=15,5, SS=4,7) KİÖ Kapsanmayan İlişki alt boyutu puanları, çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=13,4, SS=4,8) KİÖ Kapsanmayan İlişki alt boyutu puanlarından anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001). Çocuğu uzaktan eğitime katılmakta zorlanan annelerin (X=18,1, SS=4,3) ASÖ Yetersiz Özyeterlilik alt boyutu puanları, çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=16,01, SS= 4,5) puanlarından anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001). Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=21,65, SS=4,75) ASÖ Stres Algısı alt boyutu puanları, diğer anne grubundan (X=19,98, SS= 5,3) anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001). Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=39,79, SS=7,8) Algılanan Stres toplam puanı, çocuğu uzaktan eğitime katılmakta zorlanan annelerin (X=36,04, SS= 8,5) puanlarından anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001).

 

Tablo 3.

Pandemi Döneminde Annelerin Evde Sergiledikleri Tutumlar

 

 

 

(n = 744)

100

Değişkenler

 

n

%

Pandemi sürecinde çocuğunuzla yeterince ilgilendiniz mi?

Hiç katılmıyorum

8

1,1

 

Katılmıyorum

52

7,0

 

Kısmen katılıyorum

197

26,5

 

Katılıyorum

273

36,7

 

Tamamen Katılıyorum

213

28,6

 

Cevapsız

1

,1

Yeterince ilgilenemediğinizi düşünüyorsanız nedenleri nedir?  

Duygulanımsal durumumun bozuk olması

9

1,2

 

Evden çalışmam nedeniyle iş yoğunluğum

58

7,8

 

İşim nedeniyle ev dışında olmam

22

3,0

 

Ev işlerinin yogunlugu

113

15,2

 

İlgilendiğimi düşünüyorum

542

72,8

Anne çocuk ilişkinizde çatışmalarda artış oldu mu?

Hiç katılmıyorum

176

23,7

 

Katılmıyorum

144

19,4

 

Katılıyorum

201

27,0

 

Oldukça Katılıyorum

122

16,4

 

Tamamen Katılıyorum

99

13,3

 

Cevapsız

2

,3

 

Annelerin ölçeklerden aldıkları puanların “Pandemi sürecinde çocuğumla yeterince ilgilendiğimi düşünüyorum” ifadesine verdikleri cevaplara göre bir farklılık gösterip göstermediğini incelemek amacıyla yapılan tek yönlü ANOVA sonuçlarına göre; KİÖ Kapsanmayan İlişki alt boyutu puanları anlamlı bir farklılaşma göstermektedir (p<,01). Çocukları ile tamamen ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=13,75, SS=5,1), çocukları ile kısmen ilgilendiğini düşünen annelerin (X=15,37, SS=5,08) puanlarından düşüktür (p=,012, F=3,2). ASÖ Yetersiz Özyeterlilik alt boyutu puanları da anlamlı bir farklılaşma göstermektedir (p<,001). Çocukları ile tamamen ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=15,13, SS=4,47), çocukları ile kısmen ilgilendiğini düşünen annelerin (X=18,66, SS=4,79) puanlarından düşüktür (p=,000, F=15,73). Yine ASÖ ASÖ Stres Algısı alt boyutu puanları da anlamlı bir farklılaşma göstermektedir (p<,001). Çocukları ile tamamen ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=19,06, SS=5,6), çocukları ile kısmen ilgilendiğini düşünen annelerin (X=22,36, SS=4,48) puanlarından düşüktür (p=,000, F=11,02). ASÖ toplam puanlarına bakıldığında da anlamlı bir farklılaşma görülmektedir (p<,001). Çocukları ile tamamen ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=37,4, SS=7,74), çocukları ile kısmen ilgilendiğini düşünen annelerin (X=40,81,SS=7,68) puanlarından düşüktür (p=,000, F=17,1). BECK Umutsuzluk Ölçeği toplam puanları da anlamlı bir farklılaşma göstermektedir (p<,01). Çocukları ile tamamen ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=3,14, SS=3,44), çocukları ile ilgilenemediğini düşünen annelerin (X=5,08, SS=4,44) puanlarından düşüktür (p=,001, F=4,96).

 Pandemi döneminde, uzaktan eğitim keskin ve ani bir biçimde çocukların hayatına girmiştir. Araştırmada, annenin ruhsal süreçlerinin ve çocuğa yansımalarının bu sürece uyumda etkisi olabileceği düşünülerek, annelere uzaktan eğitime dair çeşitli sorular yöneltilmiştir. Bulgulara göre, uzaktan eğitime uyumda zorluk yaşayan çocuk ve ergenlerin oranı 42%’dir. Zorluğa dair doğrudan soruya yanıt düşük düzeyde kalsa da; derslere odaklanmada zorluk (71,5%), ödev yapmada zorluk (67,5%) ve kendi başına derse katılmama (53,5%) anneler tarafından çok daha büyük oranlarda ifade edilmiştir. Annelere göre, bu zorluğun en büyük nedeni evde başka aktivitelerin çocuğun dikkatini çekmesidir. Araştırma bulguları ise, uzaktan eğitime uyum zorluğu ile anne-çocuk arasındaki kapsanmayan duygusal ilişki ve annelerin yetersiz öz yeterliliği arasında anlamlı bir ilişkiye işaret etmektedir. Bu bulgu, çocuğun bilişsel faaliyetlere ve öğrenme süreçlerine yatırımında da annenin ruhsal gücünün ve kapsayıcı işlevinin rolünün öneminin altını çizmektedir. Birçok araştırma, bilişsel ve akademik alanda zorlanan çocuğun tam da duygulanımsal boşluk ve içsel dayanaklara (terk etmeyen, sağlam anne baba imgeleri) yaslanma eksikliği nedeniyle bu sorunları yaşadığına işaret etmektedir (Emmanuelli, 1996; Chagnon, 2006; Zabcı, 2019).

 Araştırmada ortaya çıkan diğer bir bulgu, uzaktan eğitime katılımda sorun yaşamayan çocukların annelerinin algıladıkları stresin, sorun yaşayan çocukların annelerine göre daha yüksek olmasıdır. Bu bulgu, uzaktan eğitimde okulların ebeveynin desteğine, süreci takibine daha fazla yaslanması ve annelerin çocuğun okul stresini daha fazla üstlenmek zorunda kalması ile açıklanabilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞINDA KULLANILAN ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARAÇLARI: TÜRKİYE’DE YAPILAN ÇALIŞMALARA TOPLU BAKIŞ

Gelişim Psikolojisi Açısından Sürdürülebilirlik: Doğada Sağlıklı Çocuklar Yetiştirmek