Pandemi Döneminde Annelerin Kapsayıcılık İşlevleri ile Algıladıkları Stresin Çocuklarının Uzaktan Eğitimine Yansımaları
Tablo 1.
Annelerin Çocuklarının Uzaktan Eğitim Sürecine Dair Gözlemleri
|
|
(n = 744) |
100 |
Değişkenler |
|
N |
%
|
Pandemi Döneminde: |
Çocuğum
uzaktan Eğitim sürecine katılım göstermede zorluk yaşadı ancak benim
zorlamamla katılabildi |
40 |
5,4 |
|
Çocugum
uzaktan Eğitim sürecine katılım göstermede zorluk yaşadı ancak benim pozitif
motivasyonum ile katılabildi |
203 |
27,3 |
|
Ne
yaparsam yapayım ancak birazına katıldı |
44 |
5,9 |
|
Ne
yaparsam yapayım hiç katılmadı |
28 |
3,8 |
|
Katılmakta
hiçbir bir zorluk yaşamadı |
429 |
57,7 |
Katılım göstermede zorluk
yaşadıysa |
Teknolojik nedenler (iletişimi
sağlamada zorluk) |
19 |
2,6 |
|
Derslerde söz almada zorluk,
arkadaşlarından utanma |
7 |
,9 |
|
Tek başına odada kalmada zorluk |
6 |
,8 |
|
Evde başka aktivitelerin ilgisini
çekmesi |
75 |
10,1 |
|
Ekrandan dersin hiç hoşuna
gitmemesi ve dikkatini toplayamaması |
55 |
7,4 |
|
Yukarıdaki konularda zorluk
yaşanmadı |
582 |
78,2 |
Uzaktan Eğitim esnasında
çocuğumun |
Sürekli
olarak yanındaydım |
56 |
7,5 |
|
Çogunlukla
yayındaydım |
112 |
15,1 |
|
Arasıra
yanındaydım |
230 |
30,9 |
|
Hep
kendi başına katıldı |
346 |
46,5 |
Uzaktan Eğitim olması nedeniyle,
eskiden farklı olarak derslere odaklanmakta zorlandı |
Hiç
katılmıyorum |
212 |
28,5 |
|
Bazen
katılıyorum |
153 |
20,6 |
|
Katılıyorum |
193 |
25,9 |
|
Oldukça
katılıyorum |
119 |
16,0 |
|
Tamamen
katılıyorum |
67 |
9,0 |
Çocuğum uzaktan Eğitim sürecinde
ödev yapmada zorluk yaşadı |
Hiç
katılmıyorum |
239 |
32,1 |
|
Bazen
katılıyorum |
116 |
15,6 |
|
Katılıyorum |
148 |
19,9 |
|
Oldukça
katılıyorum |
129 |
17,3 |
|
Tamamen
Katılıyorum |
112 |
15,1 |
Annelerin ölçek puanlarının, çocuklarının uzaktan eğitime katılım gösterme konusunda yaşadıkları zorlanmaya bağlı bir farklılaşmaya neden olup olmadığını incelemek üzere yapılan bağımsız t testi Tablo 2’de sunulmuştur.
Çocukların Uzaktan
Eğitime Katılım Zorluklarına Ait Fark Tablosu
Ölçekler |
N |
X |
SS |
T |
P |
KİÖ Kapsanmayan İlişki Alt
Boyutu |
|
|
|
5,549 |
0,000 |
Çocuğu
uzaktan eğitime sorunsuz katılan |
314 |
13,5537 |
4,84557 |
|
|
Çocuğu
uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan |
428 |
15,5287 |
4,74804 |
|
|
ASÖ
Yetersiz Özyeterlilik |
|
|
|
6,166 |
0,000 |
Çocuğu
uzaktan eğitime sorunsuz katılan |
299 |
16,0199 |
4,53302 |
|
|
Çocuğu
uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan |
402 |
18,1070 |
4,35604 |
|
|
ASÖ Stres Algısı |
|
|
|
4,381 |
0,000 |
Çocuğu
uzaktan eğitime sorunsuz katılan |
298 |
21,6544 |
4,75083 |
|
|
Çocuğu
uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan |
405 |
19,9852 |
5,30270 |
|
|
ASÖ Toplam Puanı |
|
|
|
5,991 |
0,000 |
Çocuğu
uzaktan eğitime sorunsuz katılan |
296 |
39,7939 |
7,80926 |
|
|
Çocuğu
uzaktan eğitime katılmada zorluk yaşayan |
398 |
36,0477 |
8,58064 |
|
|
Tablo 2’ye göre, çocuğu uzaktan eğitime katılmakta zorlanan annelerin (X=15,5, SS=4,7) KİÖ Kapsanmayan İlişki alt boyutu puanları, çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=13,4, SS=4,8) KİÖ Kapsanmayan İlişki alt boyutu puanlarından anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001). Çocuğu uzaktan eğitime katılmakta zorlanan annelerin (X=18,1, SS=4,3) ASÖ Yetersiz Özyeterlilik alt boyutu puanları, çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=16,01, SS= 4,5) puanlarından anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001). Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=21,65, SS=4,75) ASÖ Stres Algısı alt boyutu puanları, diğer anne grubundan (X=19,98, SS= 5,3) anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001). Çocuğu uzaktan eğitime sorunsuz katılan annelerin (X=39,79, SS=7,8) Algılanan Stres toplam puanı, çocuğu uzaktan eğitime katılmakta zorlanan annelerin (X=36,04, SS= 8,5) puanlarından anlamlı bir şekilde yüksektir (p<.001).
Tablo
3.
Pandemi Döneminde Annelerin Evde
Sergiledikleri Tutumlar
|
|
(n = 744) |
100 |
Değişkenler |
|
n |
%
|
Pandemi sürecinde çocuğunuzla
yeterince ilgilendiniz mi? |
Hiç
katılmıyorum |
8 |
1,1 |
|
Katılmıyorum |
52 |
7,0 |
|
Kısmen
katılıyorum |
197 |
26,5 |
|
Katılıyorum |
273 |
36,7 |
|
Tamamen
Katılıyorum |
213 |
28,6 |
|
Cevapsız |
1 |
,1 |
Yeterince ilgilenemediğinizi
düşünüyorsanız nedenleri nedir? |
Duygulanımsal
durumumun bozuk olması |
9 |
1,2 |
|
Evden
çalışmam nedeniyle iş yoğunluğum |
58 |
7,8 |
|
İşim
nedeniyle ev dışında olmam |
22 |
3,0 |
|
Ev
işlerinin yogunlugu |
113 |
15,2 |
|
İlgilendiğimi
düşünüyorum |
542 |
72,8 |
Anne çocuk ilişkinizde çatışmalarda
artış oldu mu? |
Hiç katılmıyorum |
176 |
23,7 |
|
Katılmıyorum |
144 |
19,4 |
|
Katılıyorum |
201 |
27,0 |
|
Oldukça Katılıyorum |
122 |
16,4 |
|
Tamamen Katılıyorum |
99 |
13,3 |
|
Cevapsız |
2 |
,3 |
Annelerin
ölçeklerden aldıkları puanların “Pandemi
sürecinde çocuğumla yeterince ilgilendiğimi düşünüyorum” ifadesine
verdikleri cevaplara göre bir farklılık gösterip göstermediğini incelemek
amacıyla yapılan tek yönlü ANOVA sonuçlarına göre; KİÖ Kapsanmayan İlişki alt
boyutu puanları
anlamlı bir farklılaşma göstermektedir (p<,01). Çocukları ile tamamen
ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=13,75,
SS=5,1), çocukları ile kısmen ilgilendiğini düşünen annelerin (X=15,37, SS=5,08)
puanlarından düşüktür (p=,012, F=3,2). ASÖ Yetersiz Özyeterlilik alt boyutu
puanları da anlamlı bir farklılaşma göstermektedir (p<,001). Çocukları ile
tamamen ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=15,13, SS=4,47), çocukları
ile kısmen ilgilendiğini düşünen annelerin (X=18,66, SS=4,79) puanlarından
düşüktür (p=,000, F=15,73). Yine ASÖ ASÖ Stres Algısı
alt boyutu puanları da anlamlı bir farklılaşma göstermektedir (p<,001).
Çocukları ile tamamen ilgilendiğini düşünen annelerin puanları (X=19,06,
SS=5,6), çocukları ile kısmen ilgilendiğini düşünen annelerin (X=22,36,
SS=4,48) puanlarından düşüktür (p=,000, F=11,02). ASÖ toplam puanlarına
bakıldığında da anlamlı
bir farklılaşma görülmektedir (p<,001). Çocukları ile tamamen ilgilendiğini
düşünen annelerin puanları (X=37,4, SS=7,74), çocukları ile kısmen
ilgilendiğini düşünen annelerin (X=40,81,SS=7,68) puanlarından düşüktür
(p=,000, F=17,1). BECK Umutsuzluk Ölçeği toplam puanları da anlamlı bir
farklılaşma göstermektedir (p<,01). Çocukları ile tamamen ilgilendiğini
düşünen annelerin puanları (X=3,14, SS=3,44), çocukları ile ilgilenemediğini
düşünen annelerin (X=5,08, SS=4,44) puanlarından düşüktür (p=,001, F=4,96).
Yorumlar
Yorum Gönder